Tuesday 13 November 2012

Biodata Mengenai Brandon Lee .



Brandon Lee
 01 Februari 1965 - Mac 31 1993.


Pelakon. Dilahirkan pada 1 Februari, 1965, di Oakland, California. Anak seni pakar mempertahankan diri dan pelakon Bruce Lee, Brandon Lee terpaksa dipotong kerjaya yang menjanjikan pendek oleh tragedi, sama seperti bapanya. Beliau menghabiskan beberapa tahun awal beliau di Hong Kong. Malangnya, Lee kehilangan bapanya apabila dia hanya 8 tahun. Bruce Lee meninggal dunia edema serebrum, membina-up cecair di dalam otak, di Hong Kong di bawah keadaan misteri. Selepas kematian bapa? Beliau, beliau berpindah ke Seattle dengan ibu dan kakaknya.

Lee berjuang membesar, bergerak banyak dan menangani dengan menjadi anak kepada legenda seni mempertahankan diri. Sebagai seorang remaja, dia mendapat dalam kesusahan dan tercicir masa beberapa sekolah tinggi. Beliau kemudian menghabiskan setahun di Emerson College di Boston mengkaji drama. Walaupun kolej wasn? T untuknya, lakonan memang semangat. Mulanya tinggal jauh daripada filem-filem seni mempertahankan diri, Lee akhirnya memeluk warisan beliau. Beliau membuat filem pertama beliau, Warisan Rage (1986), di Hong Kong, yang dalam bahasa Kantonis, bahasa dia tahu sejak zaman kanak-kanak.

Sekitar masa itu, Lee muncul dalam Kung Fu: The Movie dengan David Carradine, yang disiarkan di televisyen. Beliau memainkan pembunuh maut dan tabir perjuangan beliau berkuasa yang dibuat agak kesan kepada penonton. Kembali ke skrin besar, Lee membuat tiga filem tindakan: Misi Laser (1990), Showdown di Little Toyko (1991) dengan Dolph Lundgren, dan neraka Rapid (1992) dengan Kuasa Boothe.

Dengan kerjayanya pada hairannya pukulan ke atas, Lee ditandatangani pada untuk bermain Eric Draven di The Crow berdasarkan buku komik James O? Barr. Dalam filem itu, wataknya adalah seorang pemuzik rock yang dibunuh yang datang kembali dari kematian untuk membalas dendam di atas geng yang membunuh beliau dan teman wanitanya. Malangnya, terdapat satu siri kemalangan semasa menembak, bermula dengan hari pertama apabila ahli krew hampir elektrik. Ke arah akhir pengeluaran, Lee melakukan adegan kematiannya untuk filem itu apabila dia telah dipukul oleh peluru yang telah diserah simpan senjata prop? Ia hanya sepatutnya menjadi kosong. Peluru menusuk melalui abdomen dan berakhir berhampiran tulang belakangnya.

Lee telah diambil ke hospital di mana pakar bedah cuba untuk menghentikan pendarahan dan membaiki kerosakan, tetapi mereka tidak berjaya. Beliau meninggal dunia pada 31 Mac, 1993, daripada kecederaan yang dialaminya. Sebelum kemalangan ini tragis, Lee telah merancang untuk berkahwin dengan tunangnya pada 17 April di Mexico. Sebaliknya, beliau telah disemadikan di sebelah bapanya di Seattle pada 3 April, 1993. Untuk bulan cerita berpusar sekitar kira-kira sama ada atau tidak menembak adalah disengajakan. Terdapat suatu penyiasatan, yang ditentukan bahawa kematiannya adalah kemalangan? Hasil senapang prop yang tidak betul diperiksa antara kegunaan.

Crow itu dikeluarkan tahun depan selepas adegan tambahan telah ditembak melengkapkan filem. Penonton ternyata beramai-ramai untuk melihat Lee? Filem final menghantui.


No comments:

Post a Comment