Tuesday 13 November 2012

The Legendary Bruce Lee,

Bruce Lee.!!
Ini dia video clip semasa BruceLee Di kebumikan,
tentu ramai dikelangan anda yang masi ingat dan kenal
pada actor yg bernama BruceLee ini,,:)
dan tentu anda juga meminati Filem2 BruceLee sehingga kini,
walau pn dah lamah BruceLee pergi namun Filem nya masi juga di kenang 
sampai sekarang,juga pada anak anak muda yang lahir pada 1990An tentu
saja anda juga meminati di antara satu Filem BruceLee.
dan tentu juga ramai daripada peminat BruceLee yang masi tertanya tanya
Punca kematian nya,,
Baik lah jika anda ingin nak tahu punca kematian nya sila baca muka surat dibawa post ini ^_^



Pada hari ini dalam tahun 1973, pelakon dan mempertahankan diri seni pakar Bruce Lee meninggal dunia di Los Angeles pada usia 32 dari edema otak mungkin disebabkan oleh tindak balas kepada ubat penahan sakit preskripsi. Sepanjang kerjaya Lee semua-terlalu-ringkas, dia menjadi bintang filem di Asia dan, selepas kematian, di Amerika.

Jun Fan (Bruce) Lee dilahirkan pada November 27, 1940, di San Francisco, California. Pada masa itu, bapanya, seorang bintang opera Cina, pelancongan di Amerika Syarikat. Keluarga berpindah kembali ke Hong Kong pada tahun 1941. Membesar, Lee adalah seorang pelakon kanak-kanak yang muncul dalam kira-kira 20 filem Cina, dia juga belajar menari dan dilatih dalam gaya Wing Chun fu gung (juga dikenali sebagai "Fu"). Pada tahun 1959, Lee kembali ke Amerika, di mana beliau akhirnya menghadiri University of Washington dan membuka sebuah sekolah seni mempertahankan diri di Seattle. Pada tahun 1964, Lee berkahwin dengan Linda Emery, yang pada tahun 1965 telah melahirkan Brandon Lee, yang pertama daripada kedua-dua anak pasangan itu. Pada tahun 1966, Lees berpindah ke Los Angeles dan Bruce muncul pada program televisyen The Green Hornet (1966-1967), bermain Kato konco akrobatik Hornet. Lee juga muncul dalam pertandingan karate di seluruh Amerika Syarikat dan terus mengajar seni mempertahankan diri kepada pelanggan swasta termasuk pelakon Steve McQueen.

Dalam mencari peranan yang bertindak lebih baik daripada Hollywood menawarkan, Lee kembali ke Hong Kong pada awal tahun 1970 dan berjaya menubuhkan dirinya sebagai bintang di Asia dengan filem-filem aksi The Boss Besar (1971) dan The Way of the Dragon (1972), yang dia menulis, diarahkan dan dibintangi masuk filem seterusnya Lee, Masukkan Dragon, telah dikeluarkan di Amerika Syarikat oleh Hollywood Studio Warner Bros pada bulan Ogos 1973. Malangnya, Lee telah meninggal dunia sebulan lebih awal, pada 20 Julai, di Hong Kong, selepas mengalami edema otak yang dipercayai disebabkan oleh reaksi buruk kepada ubat sakit. Masukkan Dragon adalah hit box-office, akhirnya grossing lebih daripada $ 200 juta, dan Lee selepas kematian menjadi ikon filem di Amerika.

Badan Lee telah kembali ke Seattle, di mana beliau telah dikebumikan. Kematian mengejut beliau pada usia muda 32 membawa kepada khabar angin dan spekulasi mengenai punca kematian beliau. Satu teori berpendapat bahawa Lee telah dibunuh oleh samseng Cina manakala Khabar angin lain diedarkan bahawa pelakon telah menjadi mangsa kutukan. Teori keluarga-sumpahan timbul semula apabila anak 28-Tahun Lee Brandon, yang telah mengikuti jejak langkah bapanya untuk menjadi seorang pelakon, meninggal dunia dalam menembak kemalangan di set filem The Crow pada 31 Mac, 1991. Lee muda Beliau disemadikan di sebelah bapanya di Seattle Lake View Cemetery.










No comments:

Post a Comment